پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 261881
ديپلماسي عزت يا ذلت؛ رئيسي بهتر زبان دنيا را بلد است يا روحاني؟
تاریخ انتشار : 1402/06/07 11:48:07
نمایش : 455
درحالي رئيس دولت يازدهم و دوازدهم مدعي بود که ديپلمات هايش زبان دنيا را بلد هستند که دستاورد آنها افزايش فشارهاي بين المللي و قهر کشورهاي همسايه با ايران بود.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از خبرنگار سياسي شبکه اطلاع رساني راه دانا؛ در حالي دو سال از عمر دولت سيزدهم سپري مي شود که اين روزها، خبر عضويت ايران در بريکس، سرتيتر اخبار رسانه هاي داخلي و بين المللي قرار گرفته است.

در جريان سفر رئيس جمهور به آفريقاي جنوبي و رايزني هاي ديپلماسي کشورمان با اعضاي سازمان اقتصادي بريکس، جمهوري اسلامي ايران به عضويت اين سازمان در آمد که مي توان گفت مهمترين دستاورد سفر رئيسي به آفريقاي جنوبي، همين امر بوده است.

پيوستن ايران به ائتلاف بريکس که مي توان گفت يک ائتلاف نوپا و تازه ظهوري است، نقش مهمي در استقلال و پيشرفت ملت‌ها دارد، به طوري که اين ائتلاف با همين هدف تشکيل شده است.

ابتکار پيوستن ايران به بريکس

سال گذشته و همزمان با حضور رئيس جمهور در اجلاس مجازي بريکس، ابتکار پيوستن ايران به اين ائتلاف مطرح شد. در اين حضور مجازي از سوي سيد ابراهيم رئيسي، رئيس دولت از اعضاي ائتلاف بريکس عضويت ايران در آن را درخواست کرد.

کنشگري فعال ايران در منطقه و اهميت ژئوپليتيک آن موجب شد به اتفاق آرا و اجماع همه اعضاي بريکس، کشورمان به عضويت اين گروه درآيد و همه کشورها به اتفاق به عضويت ايران رأي دهند و اين گام ديگري از سوي دولت سيزدهم براي تقويت ديپلماسي و روابط بين المللي است.

در اين ميان، آنچه از اهميت قابل توجهي برخوردار است، تمرکز گروه بريکس بر مسائل تجاري و اقتصادي است. اين مسئله مي تواند در جهت اقتصاد مقاومتي اثرگذار بوده و توانمندي کشور در حوزه سياسي را منجر شود؛ زيرا ساختارهاي ارتباطي ما را با ساختارهاي مؤثر جهاني تقويت خواهد کرد.

به نظر مي رسد به موضوع پيوستن ايران به بريکس نبايد به عنوان يک اقدام ساده نگريست، بلکه يک سياست انتخابي بوده که دولت آن را انجام داده است.

اين اما تنها يک گوشه از اقدامات ديپلماتيک دولت سيزدهم است.

برقراري روابط ديپلماتيک با عربستان

در طول سال هاي ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲، مذاکرات صلح در بغداد زمينه را براي از سرگيري روابط دوجانبه بين رياض و تهران فراهم کرد.

عربستان سعودي به دنبال تضمين‌هايي از ايران بود که بحران جنگ يمن در پي آن حل شود.

پس از چهار روز ميانجيگري چين، در اوايل ماه مارس سال جاري، دو کشور قصد خود را براي از سرگيري روابط ديپلماتيک اعلام کردند همين امر مقدمه اي شد تا وزير امور خارجه عربستان در ۱۷ ژوئن از تهران بازديد کرد که اين اقدام بازتابي از سرعت نفس‌گير عادي‌سازي ميان اين دو کشور بود.

برقراري روابط ديپلماتيک ايران و عربستان، بهانه اي شد تا ساير کشورهاي عربي نيز مشتاقانه به اقدامات ايران پاسخ دادند.

ابوظبي پس از انجام مذاکرات تلفني در اواسط سال ۲۰۲۲ از بازگشت سفير خود به تهران خبر داد و معاون حقوقي و بين‌الملل وزير امور خارجه ايران با يک هيئت کويتي ديدار کرد تا حل و فصل مرزهاي دريايي را آغاز کند.

از اين رو آمارها و گزارشات حاکي از آن است که تجارت با بحرين، عراق، کويت، قطر، عربستان سعودي و امارات از سال ۲۰۲۲ تقريباً ۱۰ درصد افزايش يافته است و اين خود دستاوردي از دولت سيزدهم است که به بيان ساده تر مي توان گفت تنها از طريق فهم زبان دنيا امکان پذير بوده است.

عضويت در سازمان شانگهاي

در جريان بيست و سومين نشست سران سازمان همکاري شانگهاي که به صورت مجازي و به رياست هند برگزار شد، عضويت جمهوري اسلامي ايران در اين سازمان به صورت رسمي اعلام شد تا جمهوري اسلامي ايران نهمين عضو سازمان همکاري شانگهاي شود.

اين سازمان که بر پايه همکاري‌هاي امنيتي و سياسي شکل گرفته است در طول سال‌هاي عمرش تلاش کرد اين موضوع را دنبال کند، ولي در سال‌هاي اخير و به خصوص بعد از تحريم روسيه و چين گرايش اين سازمان به سمت همکاري‌هاي اقتصادي بيشتر شد همين امر مي تواند بستر ساز مناسبي براي تقويت توان اقتصادي کشور باشد.

رئيسي بهتر زبان دنيا را بلد است يا روحاني؟

در گزارشي که در مرداد سال ۱۴۰۰ در پايگاه اطلاع رساني دولت با عنوان اهم اقدامات بين المللي در دولت هاي يازدهم و دوازدهم منتشر شد، اقدامات دولت تدبير و اميد در حوزه ديپلماسي برشمرده شد.

دولتي که از صدر تا ذيل آن ، مدعي بود که زبان دنيا را بلد است و ديگران زبان دنيا را بلد نيستند، از اين رو به طور مطلوبي در عرصه بين المللي به گفتگو و رايزني هاي ديپلماتيک مي پردازد.

شركت وزير محترم كشور و هيات همراه هفتادمين اجلاس كميته اجرايي كميسارياي عالي پناهندگان ملل متحد در ژنو و نشست عاليرتبه در زمينه كاهش بي تابعيتي، حضور معاونت امنيتي انتظامي در نشست شش جانبه ترکيه، اعزام هيات تخصصي به کنفرانس بين المللي شهرهاي دوستدار کودک يونيسف کلن آلمان با هدف انتقال تجربيات و اقدامات کشورمان در حوزه کودکان  و ارائه گزارش در دو پنل تخصصي کنفرانس، هماهنگي و تسهيل سفرهاي خارجي کارکنان وزارت کشور (ستاد و صف) و شهرداران و کارکنان شهرداري ها به منظور شرکت در نشست ها و فروم هاي بين المللي تخصصي مرتبط، پيگيري موضوع ساماندهي کودکان خياباني اتباع خارجي با همکاري نهادهاي داخلي و بين المللي ذيربط و سفارت افغانستان از جمله اقداماتي است که در فهرست اقدامات دولت تدبير و اميد در حوزه ديپلماسي مي توان به آن اشاره کرد.

شايد، اما بزرگترين دستاورد دولت يازدهم و دوازدهم که به عنوان برگ برنده آن به شمار مي رود، مذاکراتي بود که در تمام دوران مسئوليت دولت با عنوان مذاکرات برجام و با کشورهاي ۱+۵ انجام شد.

مذاکراتي که دستاوردهاي آن در عرصه بين المللي تحريم و فشارهاي همه جانبه اقتصادي، در داخل خسارت هاي جبران ناپذير به اقتصاد کشور و تاسيسات هسته اي و در حوزه منطقه قهر و انزواي کشورهاي همسايه با جمهوري اسلامي ايران بود.

حال اما سوال مهم اينجاست که کدام ديپلماسي بيانگر فهم از زبان دنياست؛ ديپلماسي عزت يا ذلت و چه کسي بهتر زبان دنيا را مي فهمد؟

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html